Bör Sega ge Sonic till indie-scenen?

sonic-boom-sonic-koncept

Det var länge sedan Sonic såg sina glansdagar. Och det var någon gång under 90- och i början av 2000-talet (Sonic Adventure) som igelkotten sågs som en stor och stark utmanare till Nintendos Super Mario-bröder. När Yuji Naka var ung gjorde han något unikt med hjälp av Sega Mega Drive-hårdvaran, men faktum är att Michael Katz – som var VD för Sega of America – hatade Sonic-konceptet och han visste inte ens vad en igelkott var. Det var först när försäljningssiffrorna visade sig som Sonic ställde sig som den stolta Sega-ikonen.

Sonic Boom blev en spelmässig katastrof, och här i Sverige så har inte vare sig Nintendo 3DS- eller Wii U-titeln letat sig upp bland de tio mest sålda spelen till sina konsoler. När jag tidigare idag rapporterade om Segas spelförsäljning i landet nämnde jag inte ens Sonic Boom, men förhoppningsvis ska försäljningssiffrorna (som inte verkar vara särskilt starka på någon marknad) återigen få Sega att ändra sina framtidsplaner för Sonic.

sonic-boom-sonic-

På förhand gjorde Sega helt rätt när de tog fram en ny version av deras stora ikon, men utförandet var sedan betydligt värre. The Guardian har publicerat en artikel kring ämnet, och de föreslår att Sega bör ge Sonic the Hedgehog-varumärket till något av världens starka indie-utvecklare. Tänk er ett Sonic utvecklat av Team Meat (Super Meat Boy) eller Slick Entertainment (N+,) det hade jag velat spela.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s