Sega går med vinst – men backar i jämförelse med i fjol

sega

Sega har presenterat sin första kvartalsrapport för 2014 (räkenskapsåret startar i april) och samtidigt som företaget visar en vinst så backar de i jämförelse med i fjol. Anledningarna sägs vara osäkerheten i den japanska ekonomin, och att de ser ett minskat intresse av deras fysiska spel – något jag personligen ser som väldigt tråkigt.

När kvartalet slutade den 30 juni visade det sig att nettoomsättningen för speldivisionen stigit till 13,3% – 21,4 miljarder yen,  men i jämförelse med i fjol backade Sega ändå.

Nedgången sägs också bero på ökade utgifter för marknadsföring.

Under kvartalet sålde Sega 1,7 miljoner spel i fysisk form, där 640 000 exemplar såldes i Europa och USA, och 420 000 exemplar såldes i Japan. Den största succén gjorde de med Persona Q Shadow of Labyrinth, där 250 000 exemplar skeppats i Japan.

Sega meddelar att den fysiska spelförsäljningen inte gått särskilt bra, men att deras digitala försäljning varit ”stadig.” Extra bra har det gått för  onlinerollspelet Phantasy Star Online 2.

Totalt sett över hela Segas affärsverksamhet hade de en nettoomsättning  på 88,4 miljarder yen för kvartalet vilket är en nedgång med 2,6% från i fjol. Avansen fick dock den största stöten där vinsten slutade på 5,5 miljarder yen, vilket är en dramatisk nedgång med 57,4 procent i jämförelse med i fjol.

Sega räknar med lyckad försäljning av Sonic Boom samt Alien: Isolation, och Persona Q Shadow of Labyrinth bör sälja bra även när det tar sig till Europa och USA.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s