Retrorecension: Shining Force till Mega Drive

shining force mega drive

Det är inte alla pixelbeklädda retrospel som klarar av tidens saltvatten. I takt med att tekniken går framåt rostar de tidigare pärlorna sönder, men det finns glimmande diamanter som klarar tidens tand och som nästan skiner ännu ljusare idag med en skimrande nostalgi. Angelo tar reda på om Shining Force håller än idag, i vår första retrorecension.

Shining Force-serien är en stor RPG-serie inom Sega. Och jag har sedan länge velat spelat igenom dessa gudomliga mästerverk så jag startade nu med att köra Shining Force – originalet – till Mega Drive för ett par veckor sedan. Utformningen är sagolik med ett fräckt intro och man lever sig direkt in i äventyret och lär känna karaktärerna väldigt fort.

Grafiken, musiken, spelkontrollen, allt ger en drömsk upplevelse och man förstår direkt varför Shining Force prisas högt av erfarna RPG-spelare. Stridssystemet är turordningsbaserat och man kontrollerar varje person i sin grupp en i taget, både hur dom ska förflytta sig på spelplanen och attackera fienden. Då kan man på ett krigiskt vis planera att omringa fienden eller göra flankattacker eller vad man nu vill göra. Detta ger en bättre strategisk utgångspunkt än i tillexempel Phantasy Star-spelen där alla i gruppen rör sig samtidigt. Det är inte heller slumpmässiga oförberedda strider i Shining force, utan det blir mer som ett schackbräde där man vet var fienderna är.

shining force

När man väl börjar spela Shining Force så kan man knappt slita sig, det är som att läsa en mycket bra fantasybok. Dock finns det några irritationsmoment liksom det finns i alla spel. Exempelvis är menysystemet när man ska köpa och sälja i butiker väldigt trubbigt och långsamt, man måste ta varje vara en åt gången och det är massa onödig text (bekräftelser och annat) mellan köpare och säljare, vilket drar ut på tiden och får en nästan att somna. En annan sak som jag upptäckte är att på vissa områden (spelrutor) verkar det vara buggar som gör att man missar konstant hela tiden när man försöker attackera en fiende oavsett vilken karaktär man använder för att attackera. Detta gör det omöjligt att döda någon på den platsen, och då måste man locka bort fienden till en annan spelruta för att kunna möjliggöra en attack.

För övrigt hittar jag inget jag ogillar med spelet utan resten är helt enkelt super! Jag rekommenderar Shining Force varmt. Det är en klassiker som bör finnas i alla RPG-fantasters spelhylla!

Betyg: 4 av 5

Av: Angelo Westerberg

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s